HUISSTIJLMANAGEMENT -> eenvoudig en simpel met De Huisstijlbank !
Een huisstijl ontwerpen is één, de huisstijl onderhouden is twee.
Doorgaans gaat alle aandacht uit naar het ontwerp en de implementatie, waarmee enorme investeringen gemoeid zijn. Het bewaken en onderhouden van de huisstijl schiet er in het vervolg echter vaak bij in en heeft het karakter van nazorg.
Huisstijlmanagement waarborgt visuele identiteit.
Soms krijgt een ontwerper de opdracht een hele nieuwe visuele
identiteit voor een organisatie te ontwikkelen.
Vaker echter wordt door de opdrachtgever een huisstijl aangereikt en
moet de ontwerper het creatief materiaal binnen bepaalde grenzen
produceren. Sommige huisstijlen kennen nauwelijks richtlijnen voor de
toepassing van het logo en andere huisstijlen zijn uitgebreid en
gedetailleerd beschreven.
Of het creatieve ontwerp is uitgevoerd in de 'geest van de huisstijl',
hangt sterk af van de aangeleverde informatie.
en
heeft ook betrekking op andere fasen in de levenscyclus van de
huisstijl. Een belangrijk uitgangspunt bij het ontwikkelen van een
huisstijl is dat deze past bij de organisatie. Belangrijk bij
huisstijlmanagement is dat de huisstijl passend blijft bij de organisatie.
Hier wordt ingegaan op de reikwijdte van een huisstijl,
huisstijlmanagement en de rol van de ontwerper daarin.
De visuele identiteit van een organisatie
Als het begrip huisstijl wordt vertaald naar 'de stijl van het huis',
is uitgewerkt in
huisstijlelementen, zoals het logo, de huiskleuren, typografie en
grafische elementen (2D en 3D).
In de toepassing van de huisstijl wordt de organisatie zichtbaar en
herkenbaar.
De visuele identiteit kan worden toegepast op onder andere
gebouwen, terreinen, inrichting en kleding.
Een organisatie presenteert zich door de gevelbelettering of een
huisstijlelement, zoals de gele lijn op de gebouwen van de
Belastingdienst.
Maar ook gebouwen zelf kunnen huisstijl zijn, zoals de gebouwen
van Ikea of McDonalds. Winkelketens hebben niet altijd de
mogelijkheid om zich middels het gebouw zelf te presenteren; de
gevelbelettering (uiteraard in de huisstijl) maakt het publiek kenbaar
dat ze daar gevestigd zijn. Binnen worden de mogelijkheden voor de
identificatie niet onbenut gelaten; vloerbedekking, interieurobjecten
zoals balies en displays, kleding van het personeel, enzovoort.
dan
wordt het toepassingsgebied ineens veel groter.
Hieronder vallen ook de manier van communiceren, verbaal of
schriftelijk, de aanspreekvormen en tone-of-voice in folders,
brochures en brieven, en het gedrag van medewerkers, zoals het
aannemen van de telefoon en de ontvangst van klanten.
Ook geluid kan tot de huisstijl horen, denk bijvoorbeeld aan
reclametunes op radio en tv of het audiologo van de publieke
omroep. Zoals de schelp zonder de naam duidelijk Shell visualiseert,
leggen na verloop van tijd de audiotunes direct een relatie met de
organisatie die de reclame uitzendt.
Huisstijltest
Wilt u weten of uw huisstijl op de juiste manier wordt gebruikt ?
Doe de Huisstijltest...

De Huisstijlbank.nl -> een zorg minder!
De Huisstijlbank.nl
Oosterweg 1
1619 AC Andijk
Tel.: 0228 59 33 59
Fax.: 0228 59 25 14
E-mail: info@huisstijlbank.nl |
 |
|